< p>

OUR BLOG

05 okt 2016

Interview Michel de Jong

Interview Michel de Jong

Michiel

’s Ochtends aan tafel voor een mooie deal, ’s middags op pad om een toner van twee tientjes weg te brengen. Michel de Jong (48 jaar) van XA voelt zich nergens te goed voor. “Ik maak geen onderscheid tussen klanten. Uiteindelijk ben je medeverantwoordelijk voor het brood op de plank van de ondernemer. De lat ligt daarom hoog.” Michel viert dit jaar zijn 25 jarige werkjubileum bij XA. Een mooie gelegenheid voor een interview!

Faxspecialist
Het begint allemaal 25 jaar geleden, als enig aandeelhouder van XA Alfred van der Heide hem uitnodigt voor een gesprek. “Ik ben XA binnengestapt en nooit meer weggegaan. Mijn eerste functie was faxspecialist. Met de fax in de auto reed ik het land door naar klanten. Ik sloot de fax aan, gaf een presentatie en verkocht op die manier een paar apparaten per week. Een fantastische tijd!”

Betrokkenheid in de grafische industrie
XA ontwikkelt zich in de daaropvolgende periode volop en rolt als vanzelf in de verkoop van professionelere productieprinters. “Onder begeleiding van Xerox Nederland maakten we contact met de grafische industrie. Dit is een hele persoonlijke markt, want je zit vaak aan tafel met de eigenaar van het bedrijf en iemand van de werkvloer. Zij zijn zó betrokken bij hun bedrijf, dat elke beslissing een belangrijke is. Ze zoeken mensen die begrijpen dat hun wensen en eisen hoog zijn en die hun processen in kaart kunnen brengen. Het is eigenlijk bijzaak dat de oplossing een printer is, het gaat om wat het ze oplevert.”

Dit legt de lat hoog. “Als het niet naar wens gaat, weten klanten je ook ’s avonds en in het weekend te vinden. En dat is niet erg, het is een samenwerking in voor- en tegenspoed. Dat vind ik de charme van het werken bij XA: geen dag is hetzelfde.” Het persoonlijke contact en de betrokkenheid heeft ook een andere kant. “Uiteindelijk doen mensen zaken met mensen. Wanneer een klant failliet gaat of bijvoorbeeld ziek wordt, is het soms lastig om je dit niet teveel te laten raken en beïnvloeden.”

Work hard, play hard
Het is daarom belangrijk om ook ontspanning te zoeken. Work hard, play hard. “Ik ga graag op pad met mijn familie en vind het heerlijk om te sporten met mijn dochters van 9 en 12 jaar oud. Ook ben ik gek op lekker eten en drinken, maak ik graag bergwandelingen en ben ik fanatiek wielrenner. Hierin vind ik veel parallellen met mijn werk: het is hard werken, maar doelgericht.”

Het maximale resultaat
Deze gedreven mentaliteit ziet Michel dagelijks terug op de werkvloer bij XA. “We werken met korte lijnen, binnen een klein team. Het is belangrijk dat iedereen het belang van elkaars vragen begrijpt en hier respect voor heeft. Wij zijn succesvol omdat iedereen zijn verantwoordelijkheden kent en met elkaar deelt. Zo halen we samen echt het maximale resultaat.”

Persoonlijke ontwikkeling
Om dat maximale resultaat te blijven behalen is ontwikkeling belangrijk. Om dit te stimuleren organiseren Xerox Nederland en XA diverse trainingen en assessments. “Om onze persoonlijke ontwikkeling te stimuleren hebben we bijvoorbeeld jaren geleden vanuit Xerox een trainingstraject doorlopen. We hebben hiervoor intern in een klooster gezeten, waarbij intermenselijke communicatie centraal stond. We hebben geleerd over verschillende type mensen, hoe je daarmee omgaat en vooral ook wie we zelf zijn als persoon. Met name het rapport dat ik hierover ontving heeft veel indruk op me gemaakt. Het heeft me erg bewust gemaakt van wie ik ben en hoe ik daarmee om moet gaan. Dit is heel erg belangrijk geweest voor mijn verdere ontwikkeling als zakenman en natuurlijk als mens.”

Trots
Als we hem de bijna onmogelijke vraag stellen waar hij in 25 jaar het meest trots op is, valt het even stil. “Er is in 25 jaar veel gebeurd. We hebben ramen en dakkapellen van zolders moeten slopen om bij beginnende ondernemers machines binnen te krijgen. Ik heb meegegeten bij klanten thuis aan de keukentafel. En nu ben ik bezig om de grafische industrie te helpen met de verschuiving van traditioneel drukken naar totaalleverancier in communicatie. Uiteindelijk ben ik het meest trots op de waardering van klanten en de relatie die je opbouwt. Als ik weet dat ik een ondernemer heb kunnen helpen om zijn passie waar te maken, op welke manier dan ook, dan weet ik waar ik het voor doe.”

scannen, printen, digitaal archief, beheren en privacy
Document Professionals

wesley