< p>

OUR BLOG

27 jul 2018

XA Document Solutions bestaat 25 jaar

XA Document Solutions bestaat 25 jaar

”Van kopieerapparaat tot documentmanagement: uiteindelijk draait het om overzicht” – Alfred van der Heide, aandeelhouder XA –

 

XA Amersfoort is in 1993 opgericht door Alfred van der Heide. Ondernemer in hart en nieren. Hij begon als salesmedewerker bij een Xerox-dealer in het midden van het land. Op die manier leerde Alfred de branche kennen. “Ik zag al snel het verschil tussen Xerox en concurrerende merken”, zegt hij. “Xerox is echt een vernieuwend bedrijf. Zij kijken naar hoe bedrijven en gebruikers met informatie omgaan en ontwikkelen oplossingen die processen gemakkelijker en beter laten verlopen. Bij iedere innovatie staat gebruikerservaring en kwaliteit centraal. Dat is in al die tijd niet veranderd.”

Zelfstandig

De producten van Xerox vielen in de smaak en Alfred besloot zelfstandig verder te gaan. “Ik vond het belangrijk te kiezen voor één merk. Alleen dan kun je je ontwikkelen als specialist en klanten echt goed adviseren over het beste product dat past bij de situatie”, legt hij uit. Hij kocht een pand in Amersfoort en richtte in 1993 XA Document Solutions op. De combinatie van zijn eigen gedrevenheid en de hoge kwaliteit van de Xerox-producten zorgden voor snelle groei.

Uniek serviceniveau

Inmiddels is XA al 25 jaar actief in de markt. Met een gedreven en betrokken team van professionals – velen werken er al tientallen jaren – garandeert XA samen met Xerox volledige klanttevredenheid. “Het serviceniveau van Xerox past perfect bij ons. Zo bieden zij een gegarandeerde serviceresponsetijd van vier uur. Dat is uniek in de markt en exemplarisch voor het niveau waarop wij onze klanten willen helpen.”

Document management

In de afgelopen 25 jaar is er wel wat veranderd: de markt is verschoven van traditionele papieroplossingen zoals schrijfmachines, kopieermachines en faxen naar een bredere aanpak voor document- en informatiemanagement. “Xerox is echt trendsetter, zij innoveren voortdurend met nieuwe oplossingen en spelen in op alledaagse klantbehoeften. Daarin dagen zij ons ook uit om met de producten van Xerox en onze slimme software oplossingen een 100% werkende document oplossing op te leveren. Zo weten we samen meerwaarde te creëren in het volledige document management proces.”

Door de combinatie van hard- en software biedt XA een volledige documentmanagementoplossing voor elk bedrijf. Van een volledig geautomatiseerd facturatiesysteem tot aangetekend e-mailen; XA zorgt samen met Xerox voor oplossingen op het gebied van slimme documentatie.

Alfred vervolgt: “Ook al is de manier waarop bedrijven met documenten omgaan soms wel veranderd, uiteindelijk draait alles nog steeds om overzicht. Of je nu documenten print of digitaal bewaart, het begint bij het besef van de waarde van ieder document. Afhankelijk van die waarde kies je een proces. Wie moeten er toegang hebben tot dat document? Hoe moeten we het verwerken? En hoe lang bewaren we het? Tegenwoordig zie je steeds meer behoefte aan snelle, geautomatiseerde scanoplossingen waarbij de gescande documenten automatisch worden ingedeeld en gearchiveerd. De adviseurs van XA kennen alle mogelijkheden en zoeken voor iedere klant de beste oplossing. Ik lees vaak onderaan een email ‘niet printen vanwege energieverspilling’, wekelijks maak ik mee dat hierdoor waardevolle informatie verloren gaat. Op die manier maken mensen fouten. Het oplossen van die fouten kost veel meer energie, letterlijk en figuurlijk. Onze slogan is: “Kwaliteit is iets in één keer goed doen en dat werkt kostenbesparend”.

Klanttevredenheid en werknemerstevredenheid.

In 2013 trad Alfred terug als bestuurder van XA. Als enig aandeelhouder en extern adviseur van de directie is hij zijdelings betrokken bij het bedrijf. Financieel directeur Marco Temperilli en Commercieel directeur Martijn Jansen vormen samen de directie. “Het voelt nog steeds als het bedrijf dat ik destijds heb opgezet. Dat komt voor een groot deel door de mensen die er werken, de meeste heb ik ooit zelf aangenomen. Alle medewerkers hebben dezelfde drive om klanten op een zo goed mogelijke manier te adviseren. De bedrijfscultuur is niet veranderd. Vanaf het begin hebben we onze focus gehad op twee uitgangspunten: klanttevredenheid en werknemerstevredenheid. Aan de hand daarvan toetsen we alles wat we doen. Helpt het onze klanten? Worden onze medewerkers hier gelukkig van? Zo ja, dan doen we het. Marco en Martijn volgen deze lijn nog steeds en dat werkt.

Managementprofiel Alfred van der Heide, aandeelhouder XA

Alfred van der Heide 1967 is enig aandeelhouder van XA. Als oprichter en algemeen directeur van het bedrijf was hij van 1993 tot 2013 verantwoordelijk voor alle operationele zaken, marketing en strategie. In 2013 trad Van der Heide terug als bestuurder. Sindsdien is hij enig aandeelhouder en extern adviseur van de directie van XA.

Van der Heide is sinds 1990 actief in de markt voor document management. Eerst als salesmanager, later als oprichter en directeur van XA. In deze periode maakte hij de verschuiving van kopieermachine, fax en print naar volledige document management oplossingen mee. Hij introduceerde aangetekend e-mailen in de markt en was verantwoordelijk voor de introductie van software oplossingen voor full-service document management in het pakket van XA.

Wilt u ook beter overzicht op het gebied van documentatie? Vraag naar onze mogelijkheden, wij informeren u graag!

scannen, printen, digitaal archief, beheren en privacy
Document Professionals

wesley